#ПКМВК #музейзсередини

Продовжуємо знайомство з музейними предметами європейського походження у музеї. У експозиції залу № 10 Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського привертає увагу невеликий чоловічий портрет старої європейської школи. З нього на глядача трохи лукаво поглядає такий собі голландський бюргер, із зачіскою та одягом, притаманним моді північноєвропейських країн ХVІІ – ХVІІІ ст. До музею портрет, вірогідно, потрапив разом із іншими культурними цінностями із розгромлених у ході революційних подій 1917 – 1921 рр. дворянських маєтків Полтавщини. Саме у таких «дворянських гніздах» стіни віталень прикрашав європейський живопис. Серед полотен зустрічались як справжні шедеври відомих майстрів, так і більш прості пейзажні, сюжетні та портретні роботи художників, імена яких загубились у плині часу. Портрет, про який іде мова, належить до так званих швидких портретів, коли художник зображував тільки голову із зачіскою та верхню частину вбрання. Бажання замовника швидко отримати свій портрет диктувало і манеру живопису, яка не визначалась пошуками майстра, а виключно бажанням публіки, модою і необхідністю заробити дзвінку монету. Тому визначити без автографу ім’я майстра та приналежність твору до конкретної країни просто неможливо. Такий, як його називають «паспортний живопис», був інтернаціональний. У 2013 р. художники-реставратори Харківської філії Національного науково-дослідного реставраційного центру України вдихнули нове життя у цей цікавий експонат. Він по-особливому заграв відновленими відтінками і став окрасою експозиції.

Підготувала Тамара Кондратенко, головний зберігач фондів

 20 05 16 portret01