Рушниця майстра Буте

14 липня Франція відзначає головне національне свято республіки – День взяття Бастилії. Встановлене ще у 1880 році воно стало для французького народу символом перемоги нової ери над старим режимом. Саме 14 липня 1789 року повсталі парижани штурмом взяли Бастилію, королівську тюрму-фортецю, котра уособлювала тиранію правлячої династії Бурбонів. Ця подія стала апогеєм Французької революції, у результаті якої стало повалення монархії і проголошення республіки. Подальшу долю молодої республіки сповнювали бурхливі політичні і воєнні події, діячі, які вплинули на хід світової історії. Тим цікавішими вбачаються музейні предмети із колекції Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського, пов’язані із історією Франції і у наші дні є унікальними.

Це – мисливський кремінний штуцер, виготовлений всесвітньо відомим французьким майстром Ніколя-Ноелем Буте у 1799−1802 рр. (загальна довжина – 1040 мм, калібр – 16 мм). На верхній грані ствола добре читається гравійований, із залишками золочення, напис: “Boutet Directeur Artiste, Manufacture A Versailles” (“Буте директор-художник, Мануфактура у Версалі”). Казенна частина ствола прикрашена позолоченим щитком з рослинно-геометричним орнаментом та сталевою накладкою під гвинт кріплення до прикладу, який оздоблений гравійованим орнаментом у вигляді вазону з “плодами достатку”. На замковій дошці гравійований напис: “Boutet A Versailles” (“Буте у Версалі”). Приклад з різьбленим рослинним мотивом (гірлянда-завиток). Потиличник приклада металевий, гладкий із гравійованим написом: “Donne par le General en Chef Le Clere. A St. Domingue” (“Вручений головнокомандуючим Ле Клером у Сан-Домінго”). Спускова скоба орнаментована мотивом «ріг достатку», з фігурним завитком. Передній кінець скоби має вигляд корони, задній – вазону. Ніколя-Ноель Буте (1761–1833) – видатний французький майстер, творчість якого стала визначним явищем у зброярській справі Європи кінці ХVІІІ ст. – першої половини ХІХ ст. Життєвий шлях майстра тісно пов'язаний з містечком Версаль, де знаходилась “Версальська зброярська майстерня” (“La Manufacture d’armes de Versailles”), яка з 1794 р. отримала назву “Національна зброярська мануфактура Версаля” (“La Manufacture Nationale d’armes de Versailles”), а з 1804 р. до 1815 р. – “Імператорська зброярська мануфактура” (“La Manufacture Impériale d’armes”). Він вдало поєднував талант керівника мануфактури й художника, за що єдиний серед зброярів за всю історію виробництва зброї отримав звання “директор-художник мануфактури у Версалі” (“Directeur Artiste d’Manufacture a Versailles”).

Пік визнання майстра припав на час правління Наполеона Бонапарта (1804–1814), саме тому його часто іменували “зброярем імператора”. При мануфактурі було створене спеціальне “Відділення художньої зброї”, до роботи в якому Буте вдалося залучити кращих зброярів, художників, ювелірів та представників інших споріднених професій Візитівкою майстра стало широке використання різних видів вороніння сталі: від чорного до сіро-матового та кремінних замків з полірованої сталі, прикрашених гравійованими зображеннями собак, коней та інших тварин. Буте був яскравим представником стилю «ампір» Художні смаки зброяра сформувались під впливом провідних європейських художників та архітекторів. Однак, він зумів знайти свої засоби та нові напрямки у декоруванні зброї, які згодом набули поширення у багатьох країнах.

Підготувала Тамара Кондратенко,

20 07 13 bute01

20 07 13 bute01