Всесвітній день дитини відзначається 20 листопада як день світового братерства і взаєморозуміння дітей, день підтримки діяльності, спрямованої на забезпечення благополуччя дітей в усьому світі. Саме у цей день – 20 листопада 1959 року Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини, а 20 листопада 1989 року – Конвенцію про права дитини. В Україні вона набула чинності з 27 вересня 1991 року, і традиційно 20 листопада кожного року українці відзначають День спільних дій в інтересах дітей.
Питання виховання та захисту підростаючого покоління завжди є й будуть актуальними, адже саме діти є гарантами самозбереження, здоров’я і поступу нації.
Полтавський краєзнавчий музей імені Василя Кричевського протягом багатьох років втілює в життя довгострокові програми «Музей-школі», «Музей-дітям». В рамках виконання програмних завдань співробітники нашої установи активно реалізують освітні, наукові, патріотично-виховні функції музею.
Постійними відвідувачами нашого закладу є діти, які різняться за віком, національністю, станом здоров'я, ті, що втратили своїх батьків у зоні АТО, або переїхали на Полтавщину з окупованих територій. Кожна дитина має своє світосприйняття, особливості характеру, ступінь виховання, розумові здібності. Складність роботи музейного співробітника полягає в необхідності знайти засоби позитивного впливу на дитячу аудиторію з урахуванням специфіки дитячої психології. Для цього наші працівники використовують як традиційні форми освітньої роботи (екскурсії, майстер-класи, концерти, конференції, презентації, зустрічі з видатними земляками та інш.), так і новітні розробки (навчальні і наукові інтерактивні заходи, заходи-квести, театралізовані дитячі виступи, інтерактивні подорожі, ігрові програми тощо).
Багато років поспіль користуються успіхом серед учнів місцевих шкіл майстер-класи з виготовлення керамічних виробів, розпису писанки, відтворенню традиційних прикрас з соломки, паперу, бісеру, інших матеріалів (автори та ведучі: Галян Г.І., Пісцова М.П., Штепа К.А.). З великим задоволенням малеча виготовляє фігурки пташок із дріжджового тіста під час заходу «Свято жайворонка» (автор і ведуча – Халимон О.В.), зосереджено і уважно вирізає орнаментальні новорічні витинанки (автори і ведучі – Устименко О.В., Орел О.І.). Діти розвивають дрібну моторику, увагу, набувають знань з історії створення місцевих народних виробів.
Поряд з традиційними формами освітньої роботи сьогодні ми активно здійснюємо дослідження в галузі музейної педагогіки (зав. науково-дослідного відділу етнографії Пісцова М.П.), створюємо та апробуємо різні методики й програми роботи з молоддю. Триває постійний пошук нових, інтерактивних форм спілкування, здійснюється опрацювання відгуків, пропозицій від вчителів та дитячої аудиторії стосовно вже проведеної роботи. З урахуванням думки маленьких учасників наших зустрічей вдосконалюються існуючі заходи, народжуються ідеї майбутніх.
На цей час популярність серед місцевих школярів набули наступні навчально-виховні інтерактивні заходи: «Звучи, рідна мово!» (автор – Бойко Л.С.), «На козацькій чайці – у синєє море» (автор – Яремченко В.А.), «Оманлива тиша зимового лісу» (автор – Устименко О.В.), «Разом з М.В.Гоголем – на хутори!» (автори – Устименко О.В., Яремченко В.А., Пісцова М.П.) «З чумаками – на ярмарок!» (автори – Устименко О.В., Врублевська Н.В.), «Козацькі розваги» (автори – Бойко Л.С., Орел О.І.). Заходи розраховані на активну співпрацю ведучих і учасників. Діти залучаються до обговорень, змагаються у вирішенні конкурсних завдань, беруть участь у розвиваючих іграх, самостійно готують театралізовані виступи, доповіді. Учасники заходів не тільки отримують наукову інформацію, але вчаться також самостійно формувати свою думку, працювати в команді, концентрувати увагу, швидко приймати рішення. Інтерактивні методи дозволяють не тільки перевірити і закріпити отримані під час зустрічі знання, а й навчитися критично мислити і визначати особисте ставлення до певних історичних, соціальних, екологічних, політичних явищ, подій, проблем.
Особливу увагу науковці музею приділяють роботі з відвідувачами пільгових категорій. Діти-сироти та діти, які на цей час зареєстровані як переміщені особи і проживають на території області, діти загиблих воїнів АТО, особи з інвалідністю завжди обслуговуються першочергово, мають змогу зробити попереднє замовлення. Ми залучаємо таких відвідувачів до заходів, запрошуємо на концерти, організовуємо зустрічі з відомими сучасниками. Сьогодні ми навчаємося працювати з інклюзивними групами.
Відомо, що ніде краще себе не почуває дитина, як в середовищі сім’ї. Заради покращення родинних стосунків, налагодження взаємопорозуміння між батьками та дітьми науковці музею надають допомогу полтавським родинам у створенні сприятливого середовища для розвитку своїх дітей. Так, цього року полтавці мали змогу взяти участь у заході на подвір҆'ї музею «Відпочиваємо всією сім'єю" (організатор – Бойко Л.С.). Під час заходу діти відчули спорідненість своїх захоплень з інтересами батьків, які знаходилися поруч і радо брали участь у розвагах.
Отже, науково-освітня робота музею спрямована на надання можливостей для всебічного розвитку кожної дитини. Ми докладаємо значних зусиль, щоб майбутні громадяни України навчилися усвідомлювати свої права та обов'язки, відчували турботу і повагу дорослих, отримали якісні знання, навчилися любити свою країну та нести відповідальність за свої вчинки.