Всесвітній день дитини відзначається 20 листопада як день світового братерства і взаєморозуміння дітей, день підтримки діяльності, спрямованої на забезпечення благополуччя дітей в усьому світі. Саме у цей день – 20 листопада 1959 року Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини, а 20 листопада 1989 року – Конвенцію про права дитини. В Україні вона набула чинності з 27 вересня 1991 року, і традиційно 20 листопада кожного року українці відзначають День спільних дій в інтересах дітей.

Питання виховання та захисту підростаючого покоління завжди є й будуть актуальними, адже саме діти є гарантами самозбереження, здоров’я і поступу нації.

Полтавський краєзнавчий музей імені Василя Кричевського протягом багатьох років втілює в життя довгострокові програми «Музей-школі», «Музей-дітям». В рамках виконання програмних завдань співробітники нашої установи активно реалізують освітні, наукові, патріотично-виховні функції музею.

Постійними відвідувачами нашого закладу є діти, які різняться за віком, національністю, станом здоров'я, ті, що втратили своїх батьків у зоні АТО, або переїхали на Полтавщину з окупованих територій. Кожна дитина має своє світосприйняття, особливості характеру, ступінь виховання, розумові здібності. Складність роботи музейного співробітника полягає в необхідності знайти засоби позитивного впливу на дитячу аудиторію з урахуванням специфіки дитячої психології. Для цього наші працівники використовують як традиційні форми освітньої роботи (екскурсії, майстер-класи, концерти, конференції, презентації, зустрічі з видатними земляками та інш.), так і новітні розробки (навчальні і наукові інтерактивні заходи, заходи-квести, театралізовані дитячі виступи, інтерактивні подорожі, ігрові програми тощо).

Багато років поспіль користуються успіхом серед учнів місцевих шкіл майстер-класи з виготовлення керамічних виробів, розпису писанки, відтворенню традиційних прикрас з соломки, паперу, бісеру, інших матеріалів (автори та ведучі: Галян Г.І., Пісцова М.П., Штепа К.А.). З великим задоволенням малеча виготовляє фігурки пташок із дріжджового тіста під час заходу «Свято жайворонка» (автор і ведуча – Халимон О.В.), зосереджено і уважно вирізає орнаментальні новорічні витинанки (автори і ведучі – Устименко О.В., Орел О.І.). Діти розвивають дрібну моторику, увагу, набувають знань з історії створення місцевих народних виробів.

Поряд з традиційними формами освітньої роботи сьогодні ми активно здійснюємо дослідження в галузі музейної педагогіки (зав. науково-дослідного відділу етнографії Пісцова М.П.), створюємо та апробуємо різні методики й програми роботи з молоддю. Триває постійний пошук нових, інтерактивних форм спілкування, здійснюється опрацювання відгуків, пропозицій від вчителів та дитячої аудиторії стосовно вже проведеної роботи. З урахуванням думки маленьких учасників наших зустрічей вдосконалюються існуючі заходи, народжуються ідеї майбутніх.

На цей час популярність серед місцевих школярів набули наступні навчально-виховні інтерактивні заходи: «Звучи, рідна мово!» (автор – Бойко Л.С.), «На козацькій чайці – у синєє море» (автор – Яремченко В.А.), «Оманлива тиша зимового лісу» (автор – Устименко О.В.), «Разом з М.В.Гоголем – на хутори!» (автори – Устименко О.В., Яремченко В.А., Пісцова М.П.) «З чумаками – на ярмарок!» (автори – Устименко О.В., Врублевська Н.В.), «Козацькі розваги» (автори – Бойко Л.С., Орел О.І.). Заходи розраховані на активну співпрацю ведучих і учасників. Діти залучаються до обговорень, змагаються у вирішенні конкурсних завдань, беруть участь у розвиваючих іграх, самостійно готують театралізовані виступи, доповіді. Учасники заходів не тільки отримують наукову інформацію, але вчаться також самостійно формувати свою думку, працювати в команді, концентрувати увагу, швидко приймати рішення. Інтерактивні методи дозволяють не тільки перевірити і закріпити отримані під час зустрічі знання, а й навчитися критично мислити і визначати особисте ставлення до певних історичних, соціальних, екологічних, політичних явищ, подій, проблем.

Особливу увагу науковці музею приділяють роботі з відвідувачами пільгових категорій. Діти-сироти та діти, які на цей час зареєстровані як переміщені особи і проживають на території області, діти загиблих воїнів АТО, особи з інвалідністю завжди обслуговуються першочергово, мають змогу зробити попереднє замовлення. Ми залучаємо таких відвідувачів до заходів, запрошуємо на концерти, організовуємо зустрічі з відомими сучасниками. Сьогодні ми навчаємося працювати з інклюзивними групами.

Відомо, що ніде краще себе не почуває дитина, як в середовищі сім’ї. Заради покращення родинних стосунків, налагодження взаємопорозуміння між батьками та дітьми науковці музею надають допомогу полтавським родинам у створенні сприятливого середовища для розвитку своїх дітей. Так, цього року полтавці мали змогу взяти участь у заході на подвір҆'ї музею «Відпочиваємо всією сім'єю" (організатор – Бойко Л.С.). Під час заходу діти відчули спорідненість своїх захоплень з інтересами батьків, які знаходилися поруч і радо брали участь у розвагах.

Отже, науково-освітня робота музею спрямована на надання можливостей для всебічного розвитку кожної дитини. Ми докладаємо значних зусиль, щоб майбутні громадяни України навчилися усвідомлювати свої права та обов'язки, відчували турботу і повагу дорослих, отримали якісні знання, навчилися любити свою країну та нести відповідальність за свої вчинки.

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01

20 11 20 dity01