Григорій Ґалаґан, замовник проєкту знаменитого будинку для гостей, який вважається провісником українського архітектурного модерну, зазначив, що з природою північної Полтавщини гармоніює «хіба лише англійський cottage».
Уже згадуваний Вільям Морріс на практиці вирішив поєднати ідеали Раскіна та повсякденні потреби. У 1850-х рр. він разом з архітектором Філіпом Веббом (Philip Webb) звів будинок для своєї родини. Помешкання через червоний колір цегли та черепиці отримало назву Red House. Дім Морріса вважається першою спорудою Великобританії, проєктанти якої надихалися ідеями Arts and Crafts Movement (див. світлину № 2: Червоний будинок (Red House), район Бекслі, Лондон, Сполучене Королівство. Автор -Ethan Doyle White, CC BYSA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44442695).
Основним джерелом натхнення для замовника була готична архітектура. Її вважали такою, що найбільше гармоніює з природою Північної Европи, на відміну від класичних форм давньогрецької архітектури. Будинок вписувався в ландшафт графства Кент (відкритий простір, порізаний невисокими пагорбами й невеликими річками). Ще однією метою Морріса було підкреслити красу природніх матеріалів, залучених під час будівництва (наприклад, глини, з якої робили цеглу й черепицю).
Своєрідним реверансом у бік уявлень про середньовічну архітектуру були видовжені вікна, які імітували бійниці. Замовник проєкту спеціально викупив земельну ділянку, яка прилягала до будинку, й висадив на ній трояндові кущі, яблуні та вишні, щоб облаштувати сад.
Морріс задумав Red House не лише як приватне помешкання, але й як майданчик для зайняття мистецтвом. Для цегляного будинку господар та його дружина Джейн створили меблі з авторським різьбленням, шпалери, які прикрасили вигадливим рослинним орнаментом, прекрасні вітражі.
Морріс захоплювався сюжетами ісландських середньовічних збірок «Старша Едда» та «Молодша Едда». Так в його мистецьких роботах зꞌявляється зображення дерева життя Іґґдрассіль. Знакове зображення, яке будуть потім використовувати для декору митці, натхненні Arts and Crafts Movement.
Однак житло неможливо було використовувати за призначенням в холодну пору року. У приміщенні не затримувалося тепло, тому взимку будинок був просто непридатним для проживання. Після п’яти років страждань від холоду родина Вільяма Морріса мусила переїхати.
Естетичні ідеали Arts and Crafts Movement, який черпав натхнення в архітектурі середньовіччя та раннього нового часу, поділяли митці різних европейських країн другої половини ХІХ ст. — початку ХХ ст. Зважаючи на вигляд Полтавського краєзнавчого музею (див світлину № 1: Автор – Сергій Харченко), стає зрозуміло, що одним з них був і Василь Кричевський.
(серію публікацій завершено)
Підготувала Олена Замура, кандидатка історичних наук, старша наукова співробітниця науково-дослідного експозиційного відділу історії пізнього середньовіччя та нової історії.