У будинку Полтавського музею авіації і космонавтики (Першотравневий проспект, 16), спорудженому на початку ХІХ ст., розміщувалися спочатку гарнізонна гауптвахта, трохи згодом – перша поліційна частина й пожежна команда.;
Пожежна команда існувала при поліції. До її складу входили брандмейстер та два помічника. Брандмейстри навчалися у Петербурзькому пожежному депо. При пожежній команді було 22 коня. Полтавське губернське правління асигнувало гроші на придбання інструментів, потрібних для гасіння пожеж, купівлі та утримання коней. Коли траплялася пожежа, всі мешканці міста долучалися до її гасіння. В 1850 р. їх поділили на 3 категорії. Найбільш заможні повинні були з’являтися на пожежу з діжками, інші – з сокирами або вилами, а треті – з цеберками. У 1814 р. був створений комітет для опікування чинів пожежної команди, якщо вони були нижніми чинами. Губернське правління радило думі мати пожежниками представників нижніх чинів. Комітет випрацював статут щодо пенсій пожежникам, які надавалися з міських бюджетів. Пожежники, які стали інвалідами, отримували пенсію. Якщо ж вони гинули, то пенсії надавали їхнім вдовам і дітям-сиротам.
Серед інших музейних предметів – пожежна помпа початку ХХ ст. Вона протягом багатьох років була представлена в розділі «Полтавщина на початку ХХ ст.» експозиції Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського.
Підготувала завідувачка науково-дослідного експозиційного відділу історії пізнього середньовіччя та нової історії Г.М. Барська