Цікаві й гармонійні поєднання обрядів, дійств та їхніх назв упродовж багатьох віків створювали наші прабатьки. Донині церковні празники для пересічних українців часто асоціюються геть не з біблійними текстами, а скоріше з наближеними до побуту, іноді навіть кулінарними традиціями. Так, День Семи мучеників Маккавеїв, який цього року відзначаємо 14 серпня для більшості наших співгромадян відоме насамперед маком та шуликами.
Насправді прізвище святих жодним чином не пов’язане зі згаданою рослиною, хоча й дещо співзвучне з її назвою. Воно походить від арамейського слова, що у перекладі значить «молот». Проте в народі свято нарекли більш просто й логічно – Маковія. Бо саме цієї пори і визріває мак – улюблені ласощі дітлашні. Сам празник вважали, як дитячим днем так, і дівочим, адже вроду юнок часто звеличували через порівняння з квітами маку: «Гарна, як маківка» – говорили наші пращури.
Із Маковія починається двотижневий Успенський піст. Тож ласувати у цей день прийнято прісними обрядовими смаколиками - шуликами. Спеціально випечені коржі ламали і заливали медовою ситою з перетертим маком. Останній інгредієнт забарвлює страву в білий колір, через що візуально здається, ніби до неї додають молоко.
Ще до середини серпня подекуди обабіч спорожнілих ланів рожевіють, червоніють, багряніють квіти дикого маку-видюка – чи не найулюбленішої квітки українців. Бо, як відомо, «нема цвіту цвітнішого від маківочки…».
Підготувала Катерина Штепа;
Художні фото із серії «Рум’янці» Євгенії Куринської.




