У кінці ХІХ – на початку ХХ століть поштові листівки швидко завоювали прихильність публіки, оскільки були доступними та зручними у використанні. Поштівки видавали великими тиражами, щоб усі охочі мали змогу подарувати їх рідним та близьким, зберігати в пам’ятних альбомах, колекціонувати, передавати у спадок. Багатотисячні наклади розліталися світом, поширюючи надруковані сюжети, популяризуючи їх серед населення. Та часом така всенародна любов грала проти митця…
У 1903 р. вперше картина «До дому» українського художника Миколи Пимоненка стала ілюстрацією поштової картки. Вона витримала 13 перевидань – близько 90 тисяч екземплярів розійшлись серед людей.
На полотні зображений чоловік напідпитку, якого чекає біля хати дружина з дубцем у руці. Замальовка, вихоплена з життя, настільки жива, сповнена національного гумору та побутової трагедії, що, вдивляючись у неї, здається, ніби перед тобою розгортається діалог тих самих Карася та Одарки із опери «Запорожець за Дунаєм» українського композитора і драматурга Семена Гулака-Артемовського:

Одарка:
Відкіля це ти узявся,
Де ти досі пропадав?..
Іван:
Ось послухай, що вчинилось..
Страх мене бере й тепер!..
Одарка:
Чи це ж випив на дорогу,
Чи в дорозі вже напивсь?
Іван:
Ні, не пив, не пив, їй-богу!
От не гріх, що й забоживсь

Визнанням публіки забажав скористатися, звісно без дозволу автора, фабрикант-москаль Микола Шустов. Він помістив репродукцію картини «До дому» на етикетку горілки «Спотикач». Розгорівся скандал. Обурені передвижники звинуватили Миколу Пимоненка у профанації мистецтва.
Художник не розгубився — подав на фабриканта до суду, наполягаючи на вилученні з продажу «Спотикача» та знищенні етикеток. Хоч як горілчаний магнат не клявся, що картини не бачив, про художника не чув і, взагалі, виставки не відвідує, вимоги українського митця виконав.

23 10 10 pymonenko