Обрядове поклоніння яйцю з давніх-давен було характерним для багатьох народів світу, де воно трактувалося як крилатий символ життя, радості і весняного сонця, що пробуджує природу.
Єгиптяни, китайці, індуси, перси, фінікійці, греки та інші народи возвеличували яйце, тримали металеві зображення в храмах, лишили чимало міфічних уявлень і легенд. Вірування та пошанування яйця були характерні і для словʼян, які вважали, що світ походить саме з нього. Керамічні яйця-торохкальця були знайдені на теренах Центральної України. Зокрема, на Полтавщині археологами В. Хвойкою і С. Мазаракі (1903 р.) під час розкопок могильника східно-словʼянського поселення. Уламки давньоруських керамічних писанок виявлені під час розкопок у Глинську та за випадкових обставин у Лубнах.
Виготовлення писанок в українській традиції мало сакральне значення та входило до звичаєво-обрядової сфери. За традицією розпочинали писати писанки з другої половини Великоднього посту, а найбільше їх виготовляли у четвер перед Великоднем.
На Полтавщині ідея збирання та вивчення писанок належить Катерині Скаржинській, власниці приватного музею в с. Круглик поблизу Лубен. Перші писанки надійшли до її колекції у 1888 році. На початку XX століття безцінні збори зазначеного музею склали основу формування етнографічного відділу Полтавського краєзнавчого музею. У нарисі Якова Риженка, що вийшов друком 1927 року, зафіксовано 5000 писанок.
З великої, колись славетної, колекції, 1900 року опублікованої С. Кульжинським, сьогодні лишилося близько 450 предметів. До вашої уваги представлені оцифровані зразки із музейного зібрання.

25 04 20 pysanka01

25 04 20 pysanka01

25 04 20 pysanka01

25 04 20 pysanka01

25 04 20 pysanka01